4 x De kracht van een goede redacteur

Foto: Susan Hol, Koffie, 2013-2017.

In gesprek met een grafisch ontwerper merk ik jaloers op dat zij met haar werk meteen zichtbaar kan maken wat er mooi, goed, geweldig en fantastisch aan is.  Een tikje wanhopig roep ik tegen haar: ‘Kijk maar naar die prachtige ontwerpen en je weet het!’ Die uitroep is het gevolg van mijn grote vraag: Hoé laat ik als tekstredacteur mijn mooie, geweldige, fantastische en goede werken zien?

Dat is beslist knap lastig. Alleen de mensen die het zelf meegemaakt hebben kennen de genoegens van een goed geredigeerde tekst.

Jahaa, geeft de grafisch ontwerper toe, inderdaad, hoe maak je jouw werk zichtbaar… En laan mij lekker zelf zwemmen in deze poel van onzekerheid, want helaas heeft zij niet eens het antwoord paraat. Zucht. Nu weet ze heus wel dat ik daar heel goed zelf uitkom en dit gesprekje geeft een heel goede duw in de rug om er eens echt voor te gaan zitten om antwoord te vinden op de vraag wat de kracht van een goede redacteur is.

Een redacteur werkt vaak in stilte, op de achtergrond. Een goede redacteur zorgt voor een prettig leesbare tekst, dus ook dat is zo goed als onzichtbaar. In de tekst gaan geen lichtjes branden op plaatsen waar die redacteur het zo enorm goed heeft gedaan. Je ziet pas het werk van een redacteur als je een tekst leest die niet is geredigeerd, een slecht leesbare tekst, een tekst waarbij je niet soepel kunt doorlezen maar telkens blijft ‘haken’ (huh?!? wat staat daar nou weer?!?).

Welnu, de kracht van een redacteur in vier punten.

1) De redacteur bekijkt de tekst met verse en frisse blik

De auteur heeft lange tijd naar de brij woorden zitten staren, ploeterend op de juiste bewoordingen. Bij sommigen gaat het om een dag of een paar dagen werk, bijvoorbeeld voor een blog, bij anderen kan het gaan om weken, soms zelfs maanden werk.

De redacteur heeft die geschiedenis met die tekst niet.

Nou ja, zul je zeggen, mijn moeder, tante, oom, neef, vriend, zus ook niet.

Inderdaad! Die verse en frisse blik heeft iedereen die voor het eerst naar jouw zorgvuldig opgebouwde tekst kijkt. Sterker nog, als jij je tekst een poosje weglegt krijg je zelf ook die frisse blik op je tekst.

Als je de tijd hebt om je tekst een poosje weg te leggen, prima! Maar zit je in tijdnood, wil je nú weten of je tekst publicabel is, dan moet je iemand anders inschakelen. Als auteur ben je op een gegeven moment ‘blind’ voor je eigen tekst. Ik ook! Voor mijn eigen geschreven teksten helpt het niks dat ik een senior redacteur ben …

Maar waarom zou je een redacteur inschakelen als familieleden, vrienden of collega’s net zo goed die verse en frisse blik kunnen leveren?

2) De redacteur voorziet in een werkrelatie

Het voordeel van een redacteur is dat je verder niets verplicht bent, zoals je dat bij familie en bekenden vaak wel hebt. Kun je met die verplichting goed uit de voeten? Prima! Ben je liever niet afhankelijk van de goedheid van de lieve mensen om je heen? Dan is het fijn om na gedane arbeid de redacteur wat euro’s te betalen en daarmee overal vanaf te zijn.

Andersom is de redacteur niets aan jou verplicht. Zij is primair met je tekst bezig en niet met jou, in welk opzicht dan ook. Een goede redacteur houdt uiteraard rekening met de auteur, niets menselijks is haar vreemd, maar in de aard van de zaak is er sprake van een zakelijke relatie.

3) De redacteur is een professional

Talent en kennis van zaken

Een goede redacteur heeft, naast een fikse portie talent, kennis van zaken: zij is gespecialiseerd in het redigeren van teksten, het is haar vak. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn vakkennis bestendigd door bij de Vakopleiding Boekenbranche een certificaat te halen. Ook zorg ik ervoor dat mijn naslagwerken de meest recente zijn en voel ik mij gezegend met een (zorgvuldig opgebouwd en onderhouden) netwerk van collega’s, waarvan inmiddels een deel is verzameld bij Het Grote Bureau.

Naslagwerken

Verder zorgt een goede redacteur ervoor dat zij de juiste en meest recente naslagwerken bezit. De kracht van een redacteur is namelijk dat zij alles opzoekt!

Nou ja, alles…

Een senior tekstredacteur heeft natuurlijk de nodige ervaring, maar ook ik zoek nog regelmatig dingen na. De gedachte ‘Het zal wel goed zijn’ is uit den boze. De stelregel van een goede redacteur is: bij twijfel opzoeken! Lange ij of ei, dt  of d of t, maar ook: wanneer gebruik je ‘die’ of  ‘dat’, de tussenletter n (pannekoek (onjuist) of pannenkoek (juist)), ‘hen’ of ‘hun’ … de lijst spellingszaken is vrijwel eindeloos.

Veel is te vinden in naslagwerken, maar internet is natuurlijk ook een omvangrijke bron van informatie. Hoewel je met dat laatste voorzichtig moet zijn, want vaak weet je niet wie de informatie heeft geplaatst. Een zeer betrouwbare digitale bron is het Genootschap Onze Taal. Wil je weten hoe je een bepaald woord spelt, dan is de Woordenlijst Nederlandse Taal, ofwel het Groene Boekje, tegenwoordig ook online te raadplegen. Minder betrouwbaar, maar toch best handig is de automatische spellingscorrectie van Word. Als je zelf heel goed blijft opletten en niet klakkeloos elk voorstel overneemt (opzoeken!), verhoog je de betrouwbaarheid.

Antenne voor spellingszaken en kennis van eigen blinde vlekken

De kracht van een redacteur is dat zij, naast een berg kennis, ook een antenne heeft ontwikkeld voor spellingszaken en weet wanneer ze iets moet opzoeken. Zij kent ook haar eigen ‘blinde vlekken’. Zo heeft ieder mens, dus ook elke redacteur wel een paar woorden waarvan ze maar niet kan onthouden hoe je die ook alweer correct schrijft.

Bij mij is de oorzaak van verwarring het gehannes met de oude, nieuwe en weer terug naar de oude spelling. Toen ik Nederlands en Engels studeerde was de nieuwste mode om woorden te schrijven zoals je ze uitspreekt, bijvoorbeeld vakansie, kado, aksie, al tot de opleiding doorgedrongen. Niet lang daarna kwam de trend om daar toch maar weer mee te stoppen. Vervolgens werd een nieuw idee uitgevoerd: veel, heel veel woorden aaneenschrijven, wat na een aantal jaar weer gevolgd werd door de trend dat niet meer te doen.

4) De redacteur kilt lievelingen

Natuurlijk bestaat de kracht van een redacteur niet alleen uit zorgvuldig omgaan met spelling, want daar kun je, zoals hierboven beschreven, als schrijver zelf heel veel aan doen. Het belangrijkste werk van een redacteur is het aanpakken van woordkeus, interpunctie, zinsconstructies en, last but not least, kills your darlings.

Wat nou, ‘last but not least’ en ‘kills your darlings’? Waarom gebruik je Engels?

Ach ja, dat klinkt zo lekker. Het schrijft met zo’n fijn scherp randje. Moeilijk om afscheid van te nemen.

En dat is precies waar het bij het ombrengen van lievelingen om gaat: je liefde voor dat ene stukje tekst, die paar woorden, een zinsnede of alinea – de geweldige inval en zo prachtig passend in het verhaal.

Het gaat je na verloop van tijd in de weg zitten, want het is een enorme dwarsligger geworden die het verhaal laat stokken. Maar oh, oh, het is zó moeilijk om nou juist dát te schrappen.

Vertel mij wat, ik weet er alles van. Dat je na veel zuchten, steunen en kreunen dan toch maar dat heerlijke stukje tekst eruit gooit, en onmiddellijk merkt dat dit een enorme verbetering is. Tot je grote verdriet, want denk maar niet dat meteen de opluchting volgt. Hoewel, sommigen hebben dat misschien wel.

Als schrijver is het niet alleen lastig om je lievelingen te vermoorden, het is ook niet gemakkelijk om ze te zien. Je merkt dat ergens de tekst stokt, je loopt vast, weet niet zo goed hoe je verder moet. Of je geeft er maar een draai aan en worstelt verder naar een volgende alinea, waar je (opgelucht) weer een ander onderwerp aansnijdt.

Ondertussen blijft het knagen dat er iets niet klopt. Hoewel, misschien ben jij iemand die fluitend van de ene lieveling naar de andere fladdert. Al ben je wel verbaasd dat zo weinigen je tekst begrijpen, of willen lezen. Maar ach, dan lezen ze het maar niet, als jij maar lekker aan het schrijven bent. Prima! Jij hebt geen redacteur nodig!

Voor degenen die wel worstelen met hun lievelingen, of de daarmee verbonden woordkeus, interpunctie en zinsconstructies, kunnen veel baat hebben bij een tekstredacteur. Uit ervaring weet ik dat het voor velen een verademing is om het commentaar van de redacteur te zien: ách, já, natúúrlijk, dáár zit het knelpunt! En met verse inspiratie kunnen ze weer aan de slag.

Anderen raken zo geïnspireerd dat ze hun hele tekst omgooien: ze zien ineens welke kant ze op willen. En de meeste schrijvers zijn vooral erg blij met de voorgestelde wijzigingen (zie ook bij Testimonials), voeren ze door, passen een paar dingetjes aan en publiceren heel tevreden hun tekst.

Het is in eerste instantie misschien even slikken: al die correcties, aanpassingen en wijzigingsvoorstellen, pffft. Maar als je dat allemaal rustig tot je genomen hebt, zul je de voordelen zien. Bovendien leer je ervan. Als je eenmaal hebt gezien hoe het anders kan, helpt dat bij het schrijven van je volgende tekst.

Op Linked-In schreef een collega in kleurrijke bewoordingen over het nut en de noodzaak van een redacteur. Haar woorden heb ik met haar toestemming gebruikt voor een artikel op Linked-In.

Geplaatst in De kracht van een goede redacteur | Reacties uitgeschakeld voor 4 x De kracht van een goede redacteur

Historie HGB

Het heft in eigen handen

Eens in de zoveel tijd krijgen uitgeverijen het op hun heupen. Er moet worden gesnoeid! De kosten moeten minder, minder, minder! In dit moment van paniek is er altijd wel iemand met een fantastisch nieuw idee. Eh, nou ja, dat idee is steeds hetzelfde: laten we een groot commercieel bureau inschakelen voor de hele boekvoorbereiding inclusief al het redactiewerk, dat is goedkoper dan de diverse zelfstandige professionals die we nu steeds vragen en zo hebben we alles op één plek.

Goed idee! Waarna het circus van offertes opvragen, onderhandelen over tarieven, en het ondertekenen van contracten begint.

Daar sta je dan met je zelfstandige onderneming als hoog gekwalificeerde professional in tekstredactie. Het is mij en mijn collega’s diverse malen overkomen. Diverse malen? Jazeker.

Telkens weer blijkt na een paar maanden of een jaar dat het commerciële bureau toch niet zo’n goed idee was en eigenlijk vooral ook veel duurder is. Bovendien klagen uitgeverijmedewerkers steen en been over de geleverde kwaliteit van het commerciële bureau, of dat het bureau simpelweg haar werk niet doet. De uitgeverijmedewerkers zijn gewend aan de trouwe, goed in de materie en uitgeverij ingevoerde redacteuren die in alle hoeken en gaten van het land als zelfstandig ondernemer de allerbeste service verlenen.

In de hoop om deze steeds terugkerende heen-en-weerbeweging van uitgeverijen te stoppen, besluit ik eind september 2012 zélf een ‘groot bureau’ beginnen. Geen commerciële toestanden, maar een verzamelplaats voor zelfstandige professionals waarbij ieder de eigen zelfstandigheid behoud, collega’s direct bij de hand zijn als samenwerken nodig is en, het belangrijkste, uitgeverijen kunnen zien dat wij ‘eenpitters’ wel degelijk een fiks netwerk hebben.

Ik registreer als eerste stap een domeinnaam: Het Grote Bureau.

Keihard doorwerken vanonder die tram

Een uitgeverijmedewerker:

‘Er is altijd weer die irrationele angst [bij uitgevers] van de zelfstandig professional die onder de tram komt, waardoor het volledige project zou mislukken. Nu heb ik nog nooit meegemaakt dat een zelfstandig professional onder een tram kwam. Bovendien werken zelfstandig professionals vanonder die tram gewoon keihard door aan je project!’

Dit vurige pleidooi komt van iemand die werkzaam is bij een grote uitgeverij en regelmatig samenwerkt met zelfstandige professionals. Een geluid dat je vaak hoort bij uitgeverijmedewerkers. Zij weten dat hun boekprojecten in goede handen zijn, dat de zelfstandige professional het niet beschouwd als een ‘klusje’, maar ernaar kijkt alsof het zijn of haar eigen boek is.

Bij een groot commercieel bureau is het altijd maar afwachten of ze gekwalificeerd personeel inzetten. Bovendien is er geen direct contact tussen de uitgeverijmedewerker en de persoon die met het project aan de slag gaat, wat de betrokkenheid bij de uitgeverij en het project reduceert tot … nul? Er wordt in ieder geval vaak steen en been geklaagd door uitgeverijmedewerkers over de kwaliteit van de geleverde diensten.

Na het registreren van de domeinnaam Het Grote Bureau vraag ik uitgeverijmedewerkers waarom ‘hun’ uitgeverij de voorkeur geeft aan grote bureaus (belasting, kosten, werkinhoudelijk, gemak). Verder wil ik graag weten wélk commercieel bureau ze hebben ingeschakeld, om een beetje een idee te krijgen van soort en grootte. Aan de hand van de vele reacties heb ik een overzicht in tabel gemaakt.

Langzaam ontstaat het ideaalplaatje

Na wekenlang hard werken zijn de verschillen tussen een groot commercieel bureau en de zelfstandig professional wel duidelijk. De volgende vraag is: wat willen we precies met Het Grote Bureau?

De aangesloten zelfstandig professionals zitten niet te wachten op het kopiëren van een groot commercieel bureau. Het idee is juist de eigen zelfstandigheid te behouden en het vertrouwde gezicht te blijven voor bestaande relaties. Wat we willen is zichtbaar maken dat de zelfstandig professional een teamspeler is met een fiks netwerk. Ja, de zelfstandig professional heeft een eenmanszaak, maar dat wil nog niet zeggen dat zij of hij helemaal alleen werkt.

In de loop van 2013 ontstaat het ideaalplaatje voor Het Grote Bureau. Het moet een verzamelpunt/netwerk zijn van professionals:

  • die hun zelfstandigheid behouden;
  • die samenwerken als de opdracht zich daartoe leent (binnen een specialisatie of verdeeld over verschillende specialisaties)
  • waar de opdrachtgever terecht kan voor verschillende specialisaties, zoals tekstredactie, schrijfwerk, grafische vormgeving (dtp), beeldverzorging, auteursbegeleiding, vertaling.

Het is ook belangrijk om de kernactiviteit van Het Grote Bureau te bepalen. Aangezien de meeste aangesloten professionals hoofdzakelijk ervaring hebben met tekstredactie bij allerlei fondsen (zoals medisch, zorg en welzijn, psychologie, psychiatrie, wetenschappelijk), is onze kernactiviteit tekstredactie. Daarnaast heeft een aantal professionals ervaring met schrijfwerk, beeldverzorging en auteursbegeleiding. Een enkeling doet eveneens vertaalwerk en grafische vormgeving.

Geplaatst in Historie HGB | Reacties uitgeschakeld voor Historie HGB

Wat is je dienst eigenlijk waard?

Het blijft een goede en lastig te beantwoorden vraag. Wat is je dienst waard? Zeker als omstandigheden veranderen – en dat gebeurt nogal eens – is het zaak om je eigen toko weer eens onder de loep te nemen.

We kennen allemaal de verhalen van mensen die gebruik willen maken van je professionele diensten en je blijmoedig vertellen dat ze jou de opdracht ‘gunnen’, waarmee ze dan bedoelen dat het goed voor je cv is en je ervaring opdoet, dat jij jezelf hiermee in de ‘kijker’ zet, en/of dat jouw vak je toch na aan het hart ligt dus dat je het vast heel leuk vindt om te doen. Met andere woorden: we betalen je niet of nauwelijks. Maar hoe smeer je je boterham met ‘leuk’, of hoe kom je überhaupt aan die boterham? In een van mijn vorige blogs heb ik een artikel van Ionica Smeets aangehaald over dit soort praktijken en het berekenen van tarieven.

Nu kwam ik vandaag een artikel van Huub Truijen tegen: Prijskaartje bepalen: wat is uw product of dienst eigenlijk waard? Hij helpt je niet een tarief te berekenen, maar zet heel helder uiteen hoe je als ondernemer de keuze kunt maken voor een bepaald ‘soort’ klanten.

Zo zijn er de hierboven beschreven types, die op zoek zijn naar de laagste prijs en ook echt alleen in de prijs geïnteresseerd zijn. Wie of wat jij bent, hoe waardevol een relatie met jou als ondernemer kan zijn, doet er niet toe. Als jij dit prima vindt, kun je als ondernemer een prijsvechter worden: je kijkt wie jouw dienst voor welke prijs aanbiedt en gaat daaronder zitten.

Een andere keuze is investeren in de relatie met de klant, zodat de klant bewust voor jou kiest, bijvoorbeeld omdat je iets speciaals te bieden hebt of omdat je die bijzondere band met de klant hebt opgebouwd.

Mijn ervaring in de afgelopen jaren (bijna 30 jaar in totaal) als redacteur is dat de relatie met de klant van het grootste belang is. Niet zozeer voor het onderhandelen over de beschikbare budgetten, maar vooral vanwege het benodigde overleg. Om het werk goed te kunnen doen, moeten klant en redacteur het bijvoorbeeld eens worden over de voorkeurspelling van de klant, waar de klant de tekst voor wil gebruiken, hoe grondig de klant de tekstredactie wil laten doen, en wat de klant wil als niet alleen punten en komma’s maar ook hele zinsdelen aangepast moeten worden voor een betere leesbaarheid. Bij het bespreken van dit soort zaken en nog talloze andere is het wel zo prettig om direct, helder en in vertrouwen te kunnen communiceren.

Met de komst van de commerciële bureaus (zie blogcategorie Commercieel bureau versus ZZPProf., afleveringen 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6) is investeren in de relatie met de klant op scherp komen te staan. Zelfstandige professionals worden nu meer benaderd door de prijskopers (commerciële bureaus), waardoor noodgedwongen het prijsvechten de boventoon gaat voeren. Is dat goed of slecht? Het is in ieder geval een stuk minder leuk. Het voelt als een verpleegkundige die alleen nog de hoognodige (technische) handelingen mag uitvoeren en geen tijd meer heeft voor dat andere belangrijke aspect: navragen hoe het gaat met de patiënt en wat deze nodig heeft.

Eigenlijk moet ik de vraag waarmee dit blog begon anders stellen: Wat is jouw dienst je waard? Voer je zó graag je vak uit dat je desnoods een prijsvechter wordt? Of ga je op zoek naar klanten die net als jij het belang van een goede relatie inzien? Al kan het natuurlijk zo zijn dat je graag een prijsvechter bent, of hiertoe genoodzaakt bent. Lees het artikel van Huub Truijen en doe er je voordeel mee.

Geplaatst in Over tarieven en klanten | Reacties uitgeschakeld voor Wat is je dienst eigenlijk waard?

ZZP of toch ‘werknemer’? Commercieel bureau 6

Als zelfstandig ondernemer schrijf je na gedane arbeid een factuur aan de opdrachtgever. Een hele normale gang van zaken en ook een gang van zaken die gehanteerd werd door de middelgrote uitgeverij waarover het in deze vervolgserie gaat. Dat het vervolgens zes weken (en soms zelfs langer) duurt voor je factuur is voldaan, lijkt gemeengoed onder uitgeverijen. Daar vormt deze middelgrote uitgeverij geen uitzondering op. Maar dat terzijde.

Als het commerciële bureau de samenwerking met deze uitgeverij rond heeft (wat een ‘dingetje’ is, want juridisch moet er nog het een en ander dichtgetimmerd worden), factureren wij ondernemers bij dat bureau en niet meer bij de uitgeverij. Laat dat bureau nou software gebruiken voor urenregistratie. Nu heb ik ooit een blauwe maandag voor een uitzendbureau gewerkt en bij mijn weten wordt vooral daar gewerkt met zoiets als ‘urenregistratie’. Voor de zekerheid zocht ik ernaar op internet en vond diverse aanbieders van software voor urenregistratie. Zij bevelen hun waar aan met woorden als ‘snel, eenvoudig en foutloos gewerkte uren bijhouden van uw uitzendkrachten’.

Een zelfstandig ondernemer is beslist iets anders dan een uitzendkracht, al houdt een zelfstandig ondernemer natuurlijk ook de eigen gewerkte uren bij. Je wilt tenslotte wel weten of de verhouding ‘verdiensten-gewerkte uren’ in orde is. Daarnaast komt het voor dat het aantal gewerkte uren de basis is voor de facturering: een x-aantal gewerkte uren maal een x-overeengekomen bedrag = het totale factuurbedrag. Zo zien ondernemer en opdrachtgever hoeveel uur het werk in beslag heeft genomen, hoeveel euro’s dat kost en hoeveel de belastingdienst opstrijkt via de btw.

Al je dat zo leest, zou je haast denken: ja, én, wat is dan nu precies het verschil? Of je nu zelf je uren bijhoudt of deze invult in de software van een opdrachtgever? Volgens mij is bij dat laatste sprake van schijnzelfstandigheid. De belastingdienst spreekt in dat geval van ‘loondienst bij het uitzendbureau’. Je vult als het ware een ‘werkbriefje’ in. Het is iets anders of je uren registreert voor je eigen ondernemingsadministratie (en de belastingdienst) of dat dit – op welke manier dan ook – de verantwoordelijkheid is van de opdrachtgever. Ik ben niet juridisch onderlegd, dus heel precies weet ik het ook niet. Ik heb wel gehoord dat het commerciële bureau aan het werk is om de software aan te passen, zodat het mogelijk wordt facturen van zelfstandig ondernemers te verwerken…

Geplaatst in Commercieel bureau versus ZZPProf. | Reacties uitgeschakeld voor ZZP of toch ‘werknemer’? Commercieel bureau 6

Uit het hart. Commercieel bureau 5

Brief van een zwaar teleurgestelde zelfstandig professional aan de uitgeverij die wil gaan werken met een groot commercieel bureau. Ik heb de brief grotendeels onverkort overgenomen en alleen waar nodig geanonimiseerd. Er is eenmaal een overlap met een eerder blog, daar verwijs ik naar het betreffende blog.

Gistermiddag ben ik bij een bijeenkomst geweest waar ik onaangenaam werd verrast, zeg maar overvallen door een voorstel  voor verdere samenwerking met ons als freelancers. De uitgeverij heeft problemen: het werk vertraagt.

Dat hebben we allemaal wel gemerkt. Dat probleem ligt INTERN, dat werd ook duidelijk uit de presentatie gistermiddag. De projectcoördinatoren (PC’s) hebben (te) veel op hun bordje. Dat komt enerzijds door de omvang van het publicatieprogramma en de gekozen werkwijze met een externe partner die alles in een opmaakprogramma zet bijvoorbeeld, maar ook doordat er nieuwe taken aan de PC’s worden gedelegeerd. Om dat probleem op te lossen, wordt er nu een hele laag tussen de PC’s en de freelancemedewerkers geschoven: een commercieel bureau. Dit betekent nog meer bureaucratie, nog meer overleggen, nog meer contactpunten en contactmomenten e.d. Met naar alle waarschijnlijkheid nog meer vertragingen tot gevolg.

En dat gaat heel wat geld kosten. Tot mijn verbijstering wordt de volledige rekening voor deze actie neergelegd bij ons, de freelancers. (Zie Kwartaal 4-2018 Terug bij af hierover). Hoe komt de uitgeverij erbij om de freelancer een strafkorting op te leggen voor het feit dat de eigen organisatie niet op orde is! 

Het zal jullie niet verbazen dat ik uit die bijeenkomst ben weggelopen en daar heb gezegd dat ik dit niet accepteer. Zo wil ik niet langer voor de uitgeverij werken.

Het spijt me zeer dat er na al die jaren een eind komt aan de samenwerking, maar problemen moeten opgelost worden daar waar ze zijn ontstaan, intern dus, en niet neergelegd worden bij freelancers van wie velen jarenlang hard en met het hart voor dit bedrijf hebben gewerkt.

Ik heb vele jaren ervaring in de algemene en wetenschappelijke boeken. Daar wordt in het voorstel van de uitgeverij op geen enkele manier rekening mee gehouden. Sterker nog, die wordt zo weggegooid.

Ik kan er nog veel meer over zeggen en ook wat er de afgelopen jaren al bij de uitgeverij is gebeurd, of niet is gebeurd. Maar laat ik er maar mee ophouden.

Als gezegd, ik stop ermee. Ik wens jullie veel succes.

Geplaatst in Commercieel bureau versus ZZPProf. | Reacties uitgeschakeld voor Uit het hart. Commercieel bureau 5

Uitstel! Is afstel? Commercieel bureau 4

Voor wie de vorige ‘afleveringen’ (het lijkt wel een soap) niet gezien heeft: een middelgrote uitgeverij is van zins een groot commercieel bureau in te schakelen en denkt daar voordeel uit te halen. Deze uitgeverij voegt met dat commerciële bureau een extra laag toe, waardoor de (vaak al vele) jarenlange contacten van de zelfstandig professionals met de projectcoördinatoren bij de uitgeverij worden vervangen door een onbekende speler. Inmiddels lijkt het vooral op een ordinaire bezuinigingsmaatregel. (Zie voor meer info de vorige blogs bij de volgende links: 0, 1, 2, 3).

Afgelopen weekend ontvingen een paar redacteuren een mail van het grote commerciële bureau. Waar dat om ging komt straks. Eerst wat meteen al opvalt aan deze actie:

  1. de mail kwam niet van de uitgeverij die van zins is dit grote commerciële bureau in te schakelen;
  2. niet alle zelfstandig professionals die opdrachten aannemen van de uitgeverij ontvingen de mail;
  3. de mail kwam in het weekend.

Over het waarom van deze drie punten kunnen we alleen speculeren. Misschien komt er nog een antwoord op. Tot die tijd is het hier simpelweg genoteerd als opvallende zaken.

Dan het belangrijkste punt in die mail: de datum waarop de uitgeverij zal gaan werken met het commerciële bureau is uitgesteld. Ook daarbij kun je van alles bedenken, bijvoorbeeld dat de uitgeverij nog niet voldoet aan de eisen van het commerciële bureau of andersom, dat het commerciële bureau nog ergens tekortschiet. Of dat het lastig is om contracten (juridisch) op orde te krijgen. Of misschien zijn er toch te veel zelfstandig professionals die niet ‘meedoen’ met deze aardverschuiving en moet een nijpend tekort aan gespecialiseerde redacteuren opgelost worden. Of, tja, wat is nou precies de betekenis van die datumverschuiving? Het is in ieder geval uitstel! De eerste stap naar afstel?…

Geplaatst in Commercieel bureau versus ZZPProf. | Reacties uitgeschakeld voor Uitstel! Is afstel? Commercieel bureau 4

Heel mooi! Commercieel bureau 3

Terwijl de zelfstandig professionals zich beraden op een toekomst zonder de middelgrote uitgeverij/het extern commercieel bureau, zijn er ook mooie verrassende gebeurtenissen. Zo ontdekte een zelfstandig professional de voordelen van HGB. Ze schreef: Echt een leuke ervaring gehad vandaag … heerlijk zo’n pool professionals. Een klus uit handen geven aan iemand die dat ene net een beetje beter kan dan ikzelf. Wat een rust voor mezelf en een ander iets gunnen. Mooie ervaring om elkaar op deze manier te kunnen waarderen!

Twee andere zelfstandige professionals kregen ineens aanbiedingen uit geheel andere, onverwachte hoek. Als die middelgrote uitgeverij niet oppast zit ze straks zonder haar zeer gespecialiseerde (medisch) redacteuren.

Geplaatst in Commercieel bureau versus ZZPProf. | Reacties uitgeschakeld voor Heel mooi! Commercieel bureau 3

Werkende armen. Commercieel bureau 2

Vanmorgen vroeg hoorde ik op het nieuws dat het aandeel werkende armen in Nederland is gegroeid. Het is een conclusie in het onderzoek Als werk weinig opbrengt: Werkende armen in vijf Europese landen en twintig Nederlandse gemeenten van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Wie behoren overwegend tot de werkende armen? Werkende ZZP’ers, alleenstaanden en mensen met een migratie-achtergrond. De werknemers zijn vooral arm door te weinig gewerkte uren. Dat lijkt me een logische oorzaak-gevolgkwestie, al werd er op het nieuws wel bij gezegd dat velen graag meer uren zouden werken maar deze uren niet krijgen van hun baas.

Hoe komt het dan dat de zelfstandige professional arm is? Dit blijkt niets te maken te hebben met het gewerkte aantal uren. Zelfstandige professionals werken zich meestal een slag in de rondte. Hun karige inkomen wordt veroorzaakt door een laag uurinkomen. Welnu, zul je zeggen, hoog dat uurtarief dan op! Ik zou zeggen: lees dit: Onderzoek: Zzp’er werkt 8 procent onder gewenst uurtarief, en dit: Uurtarief zelfstandig professional daalt onder druk wet DBA, en dit: Uurtarieven zzp’ers onder druk, vooral marketeers hard getroffen, en … nou ja, zoek op internet en je vindt meer van dit soort artikelen.

Wat natuurlijk helemáál niet helpt is als een commercieel bureau op kosten van de zelfstandige professional zich tussen de opdrachtgever en de zelfstandige professional wringt. Het uurtarief dat daaruit rolt staat garant voor werkenden die de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen.

Het bericht over het onderzoek vind je hier.

Geplaatst in Commercieel bureau versus ZZPProf. | Reacties uitgeschakeld voor Werkende armen. Commercieel bureau 2

Mag je liegen? Commercieel bureau 1

Dat is nou toch interessant. Blijkbaar is liegen ook geoorloofd om mensen over de streep te trekken. Of zou dat een hele normale manier van doen zijn bij commerciële bureaus die zich tussen de uitgever en de zelfstandige professional wurmen? Ik heb daar geen ervaring mee, dus wie weet is zoiets wel heel normaal.

Het commerciële bureau beweert dat alle zelfstandige professionals die al vele jaren met grote inzet gewerkt hebben voor de middelgrote uitgeverij (zie ook Kwartaal 4-2018 Terug bij af) over zijn: ze willen allemaal, op twee na, in zee gaan met het commerciële bureau.

Nu heb ik van diverse kanten begrepen dat nog niet eens de helft definitief heeft toegezegd met het commerciële bureau in zee te gaan. En van één zelfstandig professional was het tijdens de bijeenkomst over dit onderwerp met de uitgever en het commerciële bureau al duidelijk dat hij er niets van moest hebben. In zeer heldere bewoordingen uitte hij zijn ongenoegen over de gang van zaken en zegde per onmiddellijke ingang zijn werkzaamheden voor de uitgeverij op.

Velen zeggen geen ja en geen nee tegen het commerciële bureau, zou het bureau dat zien als ‘overstappen’? Het rare is, zelfstandige professionals zijn bij niemand in dienst. Wij zijn zelfstandig ondernemers. En ja, wij ontwikkelen een behoorlijk grote loyaliteit naar de uitgevers die ons inhuren voor hun opdrachten, omdat het werk veel meer vraagt dan alleen een taalkundig onderlegde opdrachtnemer.

Elke uitgever heeft zo de eigen specifieke wijze van werken, het eigen wensenlijstje op het gebied van taalgebruik, benaderen van de doelgroep, omgang met auteurs, beeldmateriaal, en wat er allemaal nog meer komt kijken bij het samenstellen van een prachtboek voor de markt.

Dus waarom het commerciële bureau ons probeert ‘binnen te halen’? In feite is het een vreemde actie. Zij kunnen zelfstandige professionals klussen aanbieden, net als al onze andere opdrachtgevers. Aan ons is dan de keus of we die opdracht willen en/of kunnen doen en zo ja onder welke voorwaarden.

Geplaatst in Commercieel bureau versus ZZPProf. | Reacties uitgeschakeld voor Mag je liegen? Commercieel bureau 1

Kwartaal 4-2018 Terug bij af

Het is weer zover, een middelgrote uitgeverij denkt voordeel te halen uit het inschakelen van een groot commercieel bureau. Het doet in alles denken aan wat ik in 2012 schreef (zie Historie HGB, en zij zouden dat ook eens moeten lezen).

Een zeer belangrijk punt deze keer is dat de tarieven omlaag gaan. Sommige voorbereiders leveren 12 euro per uur in als ze in zee gaan met dat grote bureau, anderen kost het ‘maar’ 5 euro per uur. Elke zelfstandig ondernemer bepaalt het eigen uurtarief. Daarbij spelen specialisatie, kwaliteit, ervaring en opleiding een grote rol. Wat deze uitgeverij nu doet lijkt op de hardnekkige trend om zoveel mogelijk gratis voor elkaar te krijgen, zie bijvoorbeeld Ionica Smeets en een fatsoenlijk tarief.

De uitgeverij benadrukt wel dat ze heel graag gebruik blijft maken van onze enorme bak aan ervaring. Tja mensen, dat kost wat …

Wordt vervolgd.

Geplaatst in Commercieel bureau versus ZZPProf., Kwartaalverslag | Reacties uitgeschakeld voor Kwartaal 4-2018 Terug bij af