1) De kracht van een goede redacteur: een verse en frisse blik

Wat is de kracht van een goede redacteur?

In gesprek met een grafisch ontwerper merkte ik jaloers op dat zij met haar werk meteen zichtbaar kan maken wat er mooi, goed, geweldig en fantastisch aan is. Kijk maar naar die prachtige ontwerpen en je weet het! Riep ik een tikje wanhopig. Want, en daar dacht ik al een poosje over na, hoé laat je als tekstredacteur jouw mooie, geweldige, fantastische en goede werken zien? Alleen mensen die het zelf meegemaakt hebben kennen de genoegens van een goed geredigeerde tekst.

Jahaa, gaf ze toe, inderdaad, hoe maak je jouw werk zichtbaar… En liet mij lekker zelf zwemmen in deze poel van onzekerheid, want helaas had zij niet eens het antwoord paraat. Zucht. Nu weet ze heus wel dat ik daar heel goed zelf uitkom. In ieder geval gaf dit gesprekje een heel goede duw in de rug om er eens echt voor te gaan zitten om een antwoord te vinden op de vraag wat de kracht van een goede redacteur is.

Een redacteur werkt vaak in stilte, op de achtergrond. Een goede redacteur zorgt voor een prettig leesbare tekst, dus ook dat is zo goed als onzichtbaar. In de tekst gaan geen lichtjes branden op plaatsen waar die redacteur het zo enorm goed heeft gedaan. Je ziet pas het werk van een redacteur als je een tekst leest die niet is geredigeerd, een slecht leesbare tekst, een tekst waarbij je niet soepel kunt doorlezen maar telkens blijft ‘haken’ (huh?!? wat staat daar nou weer?!?).

Voilà, hierbij mijn pogingen om de kracht van een goede redacteur zichtbaar te maken.

De eerste stap is dat een redacteur vers en fris naar de tekst kijkt.

De auteur heeft lange tijd naar de brij woorden zitten staren, ploeterend op de juiste bewoordingen. Bij sommigen gaat het om een dag of een paar dagen werk, bijvoorbeeld voor een blog, bij anderen kan het gaan om weken, soms zelfs maanden werk.

De redacteur heeft die geschiedenis met die tekst niet.

Nou ja, zul je zeggen, mijn moeder, tante, oom, neef, vriend, zus ook niet.

Inderdaad! Die verse en frisse blik heeft iedereen die voor het eerst naar jouw zorgvuldig opgebouwde tekst kijkt. Sterker nog, als jij je tekst een poosje weglegt krijg je zelf ook die frisse blik op je tekst.

Als je de tijd hebt om je tekst een poosje weg te leggen, prima! Maar zit je in tijdnood, wil je nú weten of je tekst publicabel is, dan moet je iemand anders inschakelen. Als auteur ben je op een gegeven moment ‘blind’ voor je eigen tekst. Ik ook! Voor mijn eigen geschreven teksten helpt het niks dat ik een senior redacteur ben …

Maar waarom zou je een redacteur inschakelen als familieleden, vrienden of collega’s net zo goed die verse en frisse blik kunnen leveren?

Daarover gaat mijn volgende blog.

Heb je vragen? Je vindt mijn mailadres op de site, bij contact.

Over Susan Hol

Het Grote Bureau is een initiatief van Susan Hol, redacteur, schrijver, filosoof en beeldenmaker.
Dit bericht is geplaatst in De KRACHT van een GOEDE REDACTEUR. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.