En ja hoor, daar-is-ie-weer

Het is weer zover, een middelgrote uitgeverij denkt voordeel te halen uit het inschakelen van een groot commercieel bureau. Het doet in alles denken aan wat ik in 2012 schreef bij Fase 1, Fase 2 en About (en zij zouden dat ook eens moeten lezen).

Een zeer belangrijk punt deze keer is dat de tarieven omlaag gaan. Sommige voorbereiders leveren 12 euro per uur in als ze in zee gaan met dat grote bureau, anderen kost het ‘maar’ 5 euro per uur. Elke zelfstandig ondernemer bepaalt het eigen uurtarief. Daarbij spelen specialisatie, kwaliteit, ervaring en opleiding een grote rol. Wat deze uitgeverij nu doet lijkt op de hardnekkige trend om zoveel mogelijk gratis voor elkaar te krijgen, zie bijvoorbeeld Ionica Smeets en een fatsoenlijk tarief.

De uitgeverij benadrukt wel dat ze heel graag gebruik blijft maken van onze enorme bak aan ervaring. Tja mensen, dat kost wat …

Wordt vervolgd.

Over Susan Hol

Het Grote Bureau is een initiatief van Susan Hol, redacteur, schrijver, filosoof en beeldenmaker.
Dit bericht is geplaatst in Het Grote Bureau: start en verloop. Bookmark de permalink.